יום שבת, 25 במרץ 2017

"חיי הנצח של הכוכבים מאת ג'וזף קרטס- ספר לסופשבוע -הוצאת מטר


שבוע מבורך.


היה לי סופשבוע קצת קשה עם ביקור כואב במרפאת שיניים, מה שידעתי מראש ולקחתי בחשבון שאסתגר בחדר השינה למעלה ובני הבית יסעדו את ארוחת השבת יחדיו כשאני לא איתם ,לצערי הרב, את הספר התחלתי לקרוא ביום רביעי השבוע ובמהלך השבת הכואבת בלעתי בשקיקה עמוד אחר עמוד וסיימתי לקרוא אותו.

ספר עצוב על גירוש ומלחמות, שנאה ופחד, אימה וביניהם גם משפחה ואהבה וחמימות, והגנה מפני הרוע, ספר על חלומות ותשוקה, מוות ולידה, שליטה ומורא, אומץ לב וגבורה, הסתרות וסודות.
שני אחים ברקע, רוברט ואטילה, צעירים בני 9 ו- 13 החיים עם הוריהם וסבתם בהונגריה. שם גרים גם בת דודתם ובעלה ,הרוסים שולטים שם ביד רמה, רומסים כל סימן הונגרי או זר אחר כלשהו ומשליטים פחד ומורא ואת פסליו של סטלין בכל פינה. 
וכל זאת לאחר מספר שנים לא רב שהסתיימה שם מלחמה עקובה מדם, מלחמת העולם השנייה. העולם עוד מלקק את פצעיו, בקושי הספיק להשתקם.
האחים נמצאים בקשר מיוחד במינו, הערצה וקנאה, אהבה ,חולקים סודות יחדיו, שניהם שונים כל כך אחד מהשני, גם חיצונית, האחד בלונדיני והשני בעל שיער שחור סמיך, החיוך של רוברט הוא כמו החיוך של אמם הבהירה גם היא כמו אחיו הגדול.
מהונגריה הם בורחים כל המשפחה לפריז , גם גרה אחות סבתם ,היא זמרת אופרה וסוג של אשת חברה. עוברים דרך וינה ושם מאבדים את בת דודתם שיולדת את התינוקת בכורתה ונפטרת מיד לאחר הלידה בתנאים לא תנאים. פוגשים מוות בדרכים, רוע וגם טוב וסיוע מזרים, פינה חמה ועזרה הומוניטרית.
רוברט ממש מעריץ את אחיו אטילה, רואה אותו כדמות היודעת הרבה, דמות מוזרה משהו, אח גדול עם הרבה סקרנות, שאלות על אלוהים וברומן של עולם, אומץ לב עילאי בלתי נלאה, אח דעתני ומורד בהורים, אח עם תעוזת לב. אטילה מכנה את אחיו הצעיר ממנו בכינויים משובבי לב כמו ; כיסון , אהובי היחיד והמיוחד ועוד כהנה וכהנה.

כמה סבל ,קשיים , אובדן וכאב עברו הפליטים היהודים, התגלגלו ממקום למקום, עזבו את כל נכסיהם החומריים ואת מעמדם,  אך בד בד לא איבדו את כשרונותיהם. .אך משהו כבה בדרך לא דרך, דרך החתחתים הקשה וגם אטילה אבד לאחיו הצעיר בדרך, (בפריז התחתונה , במנהרות הביוב הסרוחות מתחת לעיר פריז) ,עת פגשו בחבורה של נערים צרפתיים אלימים. אטילה נמצא מת לאחר זמן מה של חיפושים משפחתיים ומאמץ משטרתי גם. לעולם ועד רוברט יזכור את החוויות המרגשות שעברו ביחד, את הרגעים המיוחדים ביניהם של קשר אחים בדם. אהבה עולם יחודית להם.
הספר נגע בנימי ליבי הכמוסים ביותר וריגש אותי מאוד.
 קראו את הספר, חשוב לקרוא ולזכור. ספר מרתק, כתוב בשפה נהדרת, סוחף ומרגש.






חיי הנצח של הכוכבים מאת ג'וזף קרטס

תרגום, עידית שורר, עיצוב עטיפה ליאור גל, 208 עמודים, מחיר מומלץ 95 ש"ח.

בשלהי שנת 1956 כשהטנקים הסובייטים נכנסו בחריקת שרשרות אל כיכרותיה של בודפסט כדי לדכא את המרד ההונגרי, ברחה משפחתם של האחים רוברט ואטילה בק לפריז אל ביתה של הדודה הרמינה, אחות סבתם. בנתיב הבריחה חוצים רוברט ואטילה שדות מוקשים , ממשיים ודמיוניים גם יחד, ובד ובד מתחרים ביניהם כדרכם של אחים, חושפים סודות משפחתיים כאובים ומתמודדים עם אובדנו של היקר מכול בדרך אל היעד הנכסף- בית.
הדיכוי הסובייטי האלים של המרד, הבריחה החפוזה מביתם, והמסע מהונגריה לפריז, הם רק חלק מהאירועים הרי הגורל שעוברים על השניים, כאשר מעליהם עומד החשוב מכולם- חשפית סוד משפחתי מימי מלחמת העולם השנייה.
בכתיבה יפה ומוקפדת, שממזגת בהצלחה להט והומור, מתחקה ג'וזף קרטס אחר עקירה בתקופה חשוכה, ובחוויות של חיים באי ודאות, כפי שהן מתגלות מבעד לעיניהם של שני ילדים הניצבים בפליאה נוכח העולם הסובב אותם.
ג'וזף קרטס נולד בהונגריה ונמלט עם משפחתו לקנדה אחרי מהפכת 1956, הרומן הראשון שלו, winter tulips, זכה בפרס סטיבן ליקוק להומור, הרומן השלישי שלו gratitude, זכה בפרס הספר היהודי בקנדה ובפרס הספר היהודי לספרות יפה בארצות הברית. קרטס הקים את החוג לכתיבה יצירתית וקומית של אוניברסיטת האמבר שבטורנטו קנדה ומכהן שם כדיקן לכתיבה יצירתית ולאמנות יפה..



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה